söndag 23 februari 2014

Värför Svenska som andra språk finns ?!

I morse var jag ute efter platser lära  svenska som jag gör mest för att utveckla det svenska språket över mig, men helt plötsligt under min forskning jag hittade det här intressanta avsnitt som peratar om Svenska som andra språk .

  ــ En av kvinnorna vill visa stilen på lärarnas beslut om huruvida han bör vara på flyktingbarn måste studera svenska som andra språk ,och att de inte har rätt att avvisa den och begära sina studier som sitt för att de uppskattar. Också vill hon veta varför skolan sätta denna stil !

Jag tycker att de här kvinnorna vill visa eller de känner att det finns en diskriminering av invandrare i sverige . Vad tycker ni :) ?!

1 kommentar:

  1. Jätteintressant Fatima! Kul att du är så intresserad och hänger med i aktuella frågor. Uppdelningen mellan de två skolämnena "svenska" och "svenska som andraspråk" är något som diskuteras i hemmen, ute på skolorna, bland politiker och i media. Det är ingen lätt fråga. Meningen med svenska som andraspråk är att ge elever med ett annat modersmål än svenska en undervisning som är anpassad efter andraspråkinlärarens behov som kan se annorlunda ut än för en som har svenska som sitt modersmål. Däremot behöver inte ett annat modersmål per automatik avgöra att en elev ska läsa svenska som andraspråk. Många menar att de som är födda i Sverige eller varit här lång tid självklart bör läsa svenska. Medan andra menar att språkfärdigheten bör testas. Ett problem är att eleverna som läser svenska som andraspråk känner sig annorlunda och att ämnet kan uppfattas som en "sämre" svenska bland elever, lärare och föräldrar. Men svenska som andraspråk är ett annat sätt att nå samma mål som i svenska.

    SvaraRadera