torsdag 27 februari 2014

Min första dag på SFI

Jag kom med min familj till Sverige den 12\4\2012 . Även det var svårt och jobbigt resa att flygga tre gånger från Tunisie till Sverige , men samtidigt var det intressant, kult och roligt. Vi tyckte om det och var nöjda.
Första veckor var vi väldigt intressant på allt i Sverige. Till exemple människor, områden, språket, typ av livet ,,, allt i detta nya samhället . I familjen är vi nio personer, våra föräldrar, mina sex syskon och jag. Jag har tre bröder och tre systrar, och jag är jätte nöjd och älskar dem så mycket . 

En dag fick vi ett brev som säger att (där) jag, min äldre bror som heter Mehdi och våra föräldrar också ska börja SFI tillsammans .Jag blev jätte glad, äntligen skulle jag få möilighet att lära mig Svenska språket .  
Jag gillade träffa många nya människor från olicka länder som vill också lära sig språket . Och bästa sak för mig var att skulle jag få många nya kompisar och lära nya saker från dem . Eftersom jag gillar lära mig ett nytt språk och ha kommunication . 

Första dag gick vi tillsammans till skolan, var med oss en Somalisk kille .Han var ju jätte snäll och hjälpte oss mycket att få information om Sverige .
Vi gick till introduktions rummet där alla invandrare som är ny i SFI började lära svenska . Vi var ungefär tolv sticker med två lärare, Alexandra och Åssa hette dem . De förklarade bra vad vi ska komma att öära först och ge oss ett eget schema till varje elev .
Somaliska killen som var med oss översättade allt vad de har såg(t) till oss, men jag kunde förstår några svenska ord utan behöva översätta dem . Därför många av dem ord(en) var väldigt liknar(d) med med Engelska ord, och jag var ganska bra i Engelska . Så jag visste nära likheter i betydelse mellan de både språket . 

Med dagarna lär(de) vi många  nya svenska ord och saker om folk och livet .Jag gillade svenska grammatiken och läsa böcker, dem var lät för mig . Men att prata, uttala orden, skriva och förstår vadjag hör var ganska svårt för mig .
Alla språk i hela världen är svårt när man lär sig i början . Så jag tåg det lungt, tränade och kämpade mer för att bli att bli ännu bättre. Och jag fick hjälp från mina klasskamrater och min familj . De (där) dagaena kommer jag aldrig (att) glömma, bästa tid och första plats började jag min väg att lära Svenska .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar