tisdag 11 november 2014

Arbeta tillsammans och ge en respons

Sarahs diskuterande text; Att vara personliga eller inte?

Jag bedömer inte kanske vad någon vill att skriva om hans/hennes leva men bara berättelse vad jag tror göra en bra biografi. Är det bättre att vara personliga i din biografi eller inte? Varje författare måste bestämma för sig själv vad är syftet av hans/hennes biografi. När man berättelse insidan historien kan vara personliga, beviljar det din läsare att lära sig vad de kan inte läste i en tidning. På andra sidan, Det ar important(är viktig) att respektera personen sin familj och kompisar och att skriva vad är ändamålsenlig.

Personligen, gillar jag att lära mig om personen jag läser om. Jag vill lära mig från sin berättelse. Det är bättre att vara personliga så att andra kan relatera till dig och se ditt perspektiv. Exampelvis, hur har dina situationer utmanar dig som en person? Vad hjälpte dig att växa? Det är mycket inspirerande att se en person övervinna sina utmaningar och förutsättningar.

När du delar personlig information, måste du vara känslig för de inblandade. Det är inte rättvist mot andra för att "air their dirty laundry". Därför, om du inte kan vara personlig och respektera andra människors berättelser, är det bättre att inte dela så mycket.

I min åsikt, om du bestämmer dig för att skriva en biografi, bör det finnas ett syfte. Att bara dela information på ytan inte berätta din historia. Kanske några berättelse bör inte skrivas. Jag tror att en stor biografi beskriver vedermödor, segrar och karaktären utveckling utmed vägen.






Ja
Nej
Rubriken är en fråga som man kan svara ja eller nej på? Eller en fråga med två sidor?

Inledningen- Berättar den som skriver bakgrunden till sitt intresse för frågan?


Presenteras frågan och dess två sidor?

Ja-sidan/ena sidan – Markeras sidan med nytt stycke?

Får vi veta att det är ja-sidan som diskuteras i första meningen?


Motiverar skribenten (den som skrivit texten) varför han eller hon svarar ja på frågan?


Ges det exempel för att tydliggöra motiveringen?

Nej-sidan/andra sidan – Markeras nej-sidan med nytt stycke?

Får vi veta att det är nej-sidan som diskuteras i första meningen?


Motiverar skribenten (den som skrivit texten) varför han eller hon svarar ja på frågan?


Ges det exempel för att tydliggöra motiveringen?


Slutsats summering – Markeras med nytt stycke?


Är slutsatsen tydligt formulerad?

Kommer du fram till samma sak genom att läsa texten?








Min kommentar ;

Det var intressant att läsa texten och veta vilka situationer är bättre för skrivare att prata om sina egna personliga känslor och när det inte behövs. Jag tror att rubriken saknas. Jag menar först man ska läsa rubriken bara skulle man undra ; " Att vara personlig eller inte? ". Ok men personlig på vad?! typ. Det ska vara bättre att säga " Skulle man vara personlig i sin biografi eller inte? " tycker jag.

 Texten var rolig för mig. Jag tycker att skrivare hade mer förklarade men har ett skriv problem som behöves träna mer med, som vi alla har. Den som hon behöver att träna mer med är när det behöves att sätta en kommatecken och när det inte behöver!. Det är inte lätt att skriva dina åsikter och tänker allt korrekt och hur du vill när du använder ett nytt språk!. Men ändå bra jobbat .




2 kommentarer:

  1. Tack för era kommentarer. Det är ett bra förslag om ett bättre titel. Jag är tacksam att vi kan lära av varandra!

    SvaraRadera
  2. och varför kan jag inte ihåg "important" är viktiga! uggghhh!!!!

    SvaraRadera